Yeni Normalde Beslenme

Dünya Sağlık Örgütü’nün bir pandemi olarak kabul ettiği koronovirüs hastalığı (Covid-19) ülkemizde de önemli bir halk sağlığı tehdidi oluşturmaya devam ediyor.

Bu salgını önlemede en temel basamak sosyal mesafeyi korumak, koruyucu maske kullanmak ve kişisel hijyene önem vermek. Bunun yanında bu virüse karşı vücudumuzu dinç tutmak adına bağışıklık sistemimizi korumak ve güçlendirmek yapabileceğimiz en doğru yol diyebiliriz. Stres, uyku düzeni, sigara kullanımı gibi birçok madde bağışıklık sistemini etkilese de beslenme alışkanlıkları bu maddelerin başında gelir. Peki, yeni düzenlemeler dahilinde yavaş yavaş normale dönmeye başlayan yaşamımızda sağlıklı kalabilmek ve hastalıklara karşı savunma sistemimizi güçlü kılabilmek için beslenme düzenimizde nelere dikkat etmemiz gerekir? İşte bu sorunun cevabı;

Hazır gıdaların tüketimini sınırlayıp evde daha sık yemek pişirmek, 

Paketli yiyecekler yerine evde kendimizin hazırlayabileceği sağlıklı atıştırmalıklar tüketmek,  

İşlenmiş et, aşırı tuz tüketiminden ve şekerden uzak durmak,  

Vitamin, mineral ve protein bakımından zengin bir beslenme sistemini uygulamak,  

Günlük yeterli sebze ve meyve tüketimini her gün ve her öğün sağlamak,  

Her ana öğünde tabağın bir çeyreği sebzelerden, diğer çeyreği tam tahıl ürünlerinden ve kalan yarısının eşit üç parça halinde meyvelerden, yüksek proteinli gıdalardan (kurubaklagiller, et, yumurta, balık, tavuk, yağlı tohumlar, vb.) ve süt ürünlerinden (süt, yoğurt, ayran, peynir vb.) gelmesini ayarlamak,

Sülfür zengini turp, roka, tere, soğana mutfağımızda daha sık yer vermek, 

Narenciye grubu meyveler bağışıklık sistemini destekleyici C vitamininden zengin olduğu için bu meyvelerin tüketimine ağırlık vermek ve mümkünse yemeklere taze limon sıkmak,

Kuru meyve ve kuruyemiş gibi raf ömrü uzun; lif ve mineral kaynağı gıdaları sık sık tüketmek,  

Dayanıklı ve besin değeri yüksek protein kaynağı alternatifi olan yeşil, kırmızı mercimek, nohut, fasulye çeşitleri, barbunya, vb. kurubaklagilleri öğünlerimize dahil etmek,

Hastalıklara neden olan virüs ve bakterilere karşı vücudun önemli savunma mekanizmalarından olan antikorların görevlerini yerine getirebilmeleri için her gün yeterli protein alınması gerektiğinden kaliteli protein dediğimiz süt grubu ve yumurta tüketimini özellikle çocuk ve yaşlı grubumuzda arttırmak,

Su içmemeyi ihmal etmemek hem yeni normal düzenimizde hem de genel sağlığımızı korumada bağışıklık sistemimiz için faydalı maddelerdir.

C Vitamini: 

C vitaminin antioksidan özelliği vardır. Antioksidanlar bağışıklık sistemine zarar verdiği bilinen serbest radikallerle savaşmaya yardımcı olur. C vitamini de bu özelliği sayesinde bağışıklık sistemimizi kuvvetlendirir. C vitamini alımını artırmak için narenciyeler, yabanmersini ve çilek gibi kırmızı-mor meyveler ile sarımsak, kırmızı ve yeşil biber ve brokoli gibi sebzeleri beslenme planımıza eklememiz gerekir.

E Vitamini:    

E vitamini de güçlü bir antioksidandır. Özellikle 60 yaş ve üzeri bağışıklık sistemi baskılanmış olma riski yüksek bireylerde E Vitamini alımı arttırılmalıdır. Çiğ badem, fındık, fıstık ezmesi ve avokado gibi besinler E vitaminince zengindir.

Çinko:   

Çinko bazı bağışıklık sistemi hücrelerinin üretiminde yer alan önemli bir mineraldir.Kabak çekirdeği, kaju ve kuru baklagiller gibi çinko kaynağı besinleri tüketerek bağışıklık sistemine katkı sağlanabilir.

Omega-3 Yağ Asitleri:   

Omega-3 yağ asitleri inflamasyonu azaltıp bağışıklık sistemini kontrol altında tutmaya yardımcı olur. Bu nedenle, haftada 2 defa balık yemek gerekir. Buradaki önemli nokta soğuk deniz balıklarının Omega-3 ten en zengin kaynaklar olması nedeniyle daha sık tercih edilmesi gerektiğidir. Eğer balık tüketimi yeterli değilse Omega-3 bakımından zengin, ağır metal içermeyen ve emilimi yüksek olan bir balık yağı takviyesi tercih edilebilir.

Bu bilgiler ışığında yeterli ve dengeli beslenmeye daha çok önem verdiğimiz, bunun yanında uyku düzenimize ve yaşam tarzımıza daha fazla özen gösterdiğimiz taktirde yeni normal dönemimizde de hastalıklara karşı riski azaltabilir ve onlara karşı bir kalkan oluşturabiliriz.

Daha sağlıklı, daha mutlu bir dönem dileğimle.  

Dyt. Buse Altınay 

Ballstad Diyetisyeni  

Her zaman saf ve taze
Norveçlilerin balık yağları alanında uzun zamana dayanan tecrübesiyle, EPA ve DHA açısından zengin, yüksek kaliteli bir omega-3 takviyesi için ne gerektiğini biliyoruz.
1 aylık paket 149,00 ₺
Hemen al