Beyninizi Sağlıklı Gıdalar İle Besleyin

Bazen geçmişteki güzel anıları eski bir fotoğraf albümüne bakarak hatırlatız. Bazen ise onları hatırlamak hiç de kolay olmayabilir. 

Gün içerisinde siz de birçok kez ‘’ unuttum ‘’ lafını kullananlardan mısınız?

Stres, yoğun iş temposu vb. faktörler unutkanlığı etkiliyor olabilir. Bu nedenle her ne kadar ileri yaşlarda görülme sıklığı daha fazla olsa da, gençlerde de unutkanlık problemi ortaya çıkabilir.

 20 yaşından sonra sinir sisteminde bulunan nöronların işlevini sağlayan maddenin miktarının azalmaya başladığı bilinmekte. Dolayısıyla hatırlama, durumu kavrama gibi bilişsel yetenekler de yaşla birlikte azalır. Bu da yaşlandıkça Alzheimer gibi hafıza kaybıyla karakterize, yaşam kalitesini düşüren hastalıklara yakalanma riskini artırır. 

Unutkanlık probleminin ortaya çıkmasını engellemek ve beyin fonksiyonlarının düzenli çalışmasını sağlamak için sağlıklı beslenme önem taşır. Bunun yanı sıra unutkanlık probleminin tedavisinde de tüketilen sağlıklı besinler tedaviyi destekleyici niteliktedir. Sizlerle beyin fonksiyonlarını en iyi şekilde çalıştırabilmemiz için daha sık tüketmemiz gereken besinleri paylaşıyorum.

Yağlı Balık

Yağlı balıklar, beynin önemli bir yapı taşı olan zengin bir omega-3 kaynağıdır. Omega-3 yağ asitleri hafızayı güçlendirme, ruh halini iyileştirmede ve beyin fonksiyonlarını korumada rol oynar.

Kahve

Kahvede bulunan kafeinin beyin üzerinde birçok olumlu etkisi vardır. Kafein, sizi daha uykulu yapan kimyasal bir haberci olan adenosini bloke ederek beyninizi uyanık tutar. Kafein, serotonin gibi bazı “iyi hissettiren” nörotransmiterlerinizi de arttırmaya yardımcı olur. Çalışmalara göre uzun vadede kahve tüketimi, Parkinson ve Alzheimer gibi nörolojik hastalık riskinin azalmasıyla da bağlantılıdır.

Zerdeçal

Zerdeçalın aktif bileşeni olan kurkumin’in kan-beyin bariyerini geçtiği gösterilmiştir, yani doğrudan beyne girebilir ve oradaki hücrelere fayda sağlayabilir.Zerdeçal güçlü bir antioksidan ve antiinflamatuar bileşiktir. Hafızayı güçlendirmede, Alzheimer riskinin azaltılmasında etkilidir. Beyin hücrelerinin büyümesinde yardımcıdır.

Mor meyveler

Antioksidanlar, iltihabı ve oksidatif stresi azaltarak yardımcı olur. Meyvelerdeki antioksidanlar arasında antosiyanin, kafeik asit, kateşin ve kersetin bulunur. Antioksidan deposu olan bu meyveler yaşa bağlı nörodejeneratif hastalıkları ve bilişsel gerilemeyi azaltmaya yardımcı olur.

Kuruyemiş

Ceviz, badem, fındık gibi kuruyemiler B, E vitaminleri ve doymamış yağ asitlerinden zengin içerikleri sayesinde beyin hücrelerine hasar veren maddeleri azaltarak beyni korur. 

Ginko biloba

Ginko biloba bitkisinin yapraklarında bolca bulunan diterpenler ve organik asitlerden ginkolik asitin unutkanlık, herhangi bir kalp hastalığına bağlı zihinsel bulanıklık üzerinde olumlu etkiler göstermiştir

Kefir

Beyinde dikkat artırıcı, belleğin canlı kalmasını sağlayıcı etki gösterdiği bildirilmektedir. Kefir dahil fermente süt ürünlerinin demansa neden olan amyloid beta üretimini azaltarak beyin fonksiyonunun güçlenmesinde etkindir.

Doğal hafıza güçlendirici bu süper besinlerle vücudunuz kadar beyninizi de beslemeye ne dersiniz?

Dyt. Buse Altınay

Ballstad Diyetisyeni