Omega-3’ün kanıtlanmış faydaları

Omega-3’ün faydaları saymakla bitmez ama bir yerlerden başlamak lazım. İşte, araştırmalarca kanıtlanmış, makalelerce desteklenmiş Omega-3’ün bilimsel faydaları

Depresyona ve anksiyeteye karşı etkilidir

Modern toplumun gelişmesiyle depresyon ve anksiyete, stres ile birlikte doğru orantılı şekilde gelişti. Dünyanın en yaygın ruhsal sorunlarının başında gelen depresyon, mutsuzluk, halsizlik, yaşama karşı ilgi kaybı gibi belirtilerle dikkat çekti. Aynı şekilde anksiyete de günden güne yaygınlaşarak dikkat çekici boyutlara ulaştı. Sinirlilik ve endişe halini kalıcı hale getirdi.

 

Montreal Üniversitesi’nde yapılan araştırmalara göre, düzenli Omega-3 kullanımının depresyon ve anksiyete belirtilerini iyileştirdiği gözlendi.

 

İçeriğinde EPA, DHA ve ALA olmak üzere üç farklı yağ asidi bulunan Omega 3, depresyonla mücadelede en etkin yollardan biri olarak öne çıkıyor.  

Kalp hastalıkları riskini azaltır

Kalp krizi ve inme, dünyada en çok ölüme sebep olan nedenlerin başında geliyor. Araştırmalara göre, bol balık yiyen toplumlarda kalp hastalıklarına daha az rastlanıyor. Son yapılan araştırmalara göre, bu durumun nedeninin Omega-3 olduğu ortaya çıktı.

 

Ayrıca, Omega-3 kan basıncını ve kötü kolesterolü düşürür.

Eğer yüksek kan basıncınızı kontrol etmeniz ve vücudunuzdaki trigliserid sayımınızı düşürmeniz gerekiyorsa, Omega-3 yağ asitleri tüketmelisiniz. Böylece, damarlarınız daha elastik ve rahat bir yapıya kavuşur. Kan akışınız kolaylaşır.

Beynin sağlıklı çalışmasını sağlar

Omega-3 hafızanızı güçlendirip, zihinsel performansınızı artırır. Performansınız, beyin hücrelerinizin kalitesine bağlıdır. Beyin hücrelerinizin kalitesiyse, yeteri kadar DHA ile besleyip beslenmediğinizle ilgilidir.

Beyinde, yaşa bağlı performans düşüklüğü ve deformasyon kaçınılmazdır. Yapılan araştırmalara göre düzenli Omega-3 alımı, beyni destekleyerek Alzheimer ve erken bunamanın önüne geçiyor.

Gözleri korur ve iyileştirir

Omega-3 yağ asitlerinden DHA, gözdeki retinanın yapısal parçasıdır. Eksikliği durumunda görme problemleri ortaya çıkabilir. Düzenli ve yeterli Omega-3 alımı sayesinde kalıcı göz problemleri ve körlük riskinin en aza indiği kanıtlanmıştır.

Uyku kalitesini arttırır

Kaliteli uyku, günlük hayatın yanı sıra beden sağlığının da anahtarıdır. Obezite, diyabet, depresyon gibi birçok hastalığın sebepleri arasında uyku yoksunluğu öne çıkar.

 

Omega-3 yağ asitlerinin vücutta yetersiz bulunması durumunda, çocuklarda uyku problemi ortaya çıkarken, yetişkinlerde ise uyku apnesine sebep olabiliyor. DHA’nın eksik kalması durumunda melatonin hormonu azalır ve uyku problemlerinin ortaya çıkmasına ortam hazırlar.

 

Amerika Sağlık Enstitüsü’nün yaptığı araştırmalara göre, düzenli Omega-3 alımı ile hem çocuklarda hem de yetişkinlerde uyku problemlerinin aşılabileceği belirtiliyor.

Cildi güzelleştirir

Hücrenin önemli yapı taşlarından olan DHA, bu sebeple tüm vücudumuzu kaplayan derinin, yani cildimizin önemli yapısal öğelerindendir. Hücre zarlarının sağlığından DHA sorumludur. Hücre zarının sağlıklı olması, cildin yumuşak, pürüzsüz ve nemli olmasına yardımcı olur.

 

EPA ise farklı açılardan cilt sağlığı için faydalar sağlar:

 

  • Cildin yağ dengesini ayarlar,
  • Cildin su ve nem dengesini düzenler,
  • Saç diplerinde iltihaplanmayı önler,
  • Cildin erken yaşlanmamasını sağlar,
  • Akneyi azaltır,
  • Cildi güneşin zararlı ışınlarından korur.

Zayıflamanıza yardımcı olabilir

Doğru ve dengeli beslenmenizin yanında, yeterli ve düzenli Omega-3 almanız vücudunuzdaki yağları yakmanızı sağlar. Omega-3 yağ asitleri vücuda girdiği andan itibaren enerji olarak kullanılır, bu da zayıflamanıza katkı sağlar. Tabii ki, bunun yanında düzenli egzersiz yapmayı ihmal etmemelisiniz.

Obezite, diyabet gibi metabolik hastalık belirtilerini azaltır

Metabolik hastalıklar protein, karbonhidrat ve yağ asitlerinin sentezi ya da katabolizması ile ilgili olaylar sonucu gelişen patolojik sonuçlardır. Örnek olarak; obezite, hipertansiyon, insülin direnci, yüksek trigliserid ve iyi huylu kolesterolün düşmesi gibi sonuçlar doğurur.

 

Metabolik hastalıklar, diğer hastalıklara sebep olabileceği için kontrol altında tutulması tavsiye edilir. Omega-3 ile insülin direnci kırılabilir, iltihaplanmaların önüne geçebilirsiniz.

Kemikleri güçlendirir ve eklemleri sağlamlaştırır

Yapılan diğer çalışmalarda Omega-3’ün kemiklerdeki kalsiyum miktarını artırarak güçlendirdiği görülüyor. Günümüzde en yaygın iskelet sistemi bozukluğu olan ‘’osteoporoz’’ ile ‘’artrit’’ riskini de en aza indiriyor.

 

Amerika Sağlık Enstitüsü’nde yapılan bir araştırmada 125 kişiye, günlük beslenmelerine takviye olarak Omega-3 kapsülü verildi. 75 günlük kullanımdan sonra hastaların %80’i, Omega-3’ün sırt ve boyun ağrılarında pozitif desteği olduğunu söyledi. %60’ının ise eklem ağrılarında iyileşme gözlemlendi.

Hamilelik döneminde bebeğin gelişimini destekler

Omega-3, doğmamış ve yeni doğmuş bebeklerin gelişiminde önemli bir rol üstlenir.

 

DHA, beyindeki çoklu doymamış yağ oranının %40’ını oluştururken, söz konusu retina olduğunda bu rakam %60’a kadar yükselir. Bu sebeple, DHA ile beslenen bebeklerin görme yetenekleri daha iyidir.

 

Hamilelik esnasında yeterli Omega-3 alımı bebeğe birçok fayda sağlar.

 

  • Yüksek matematik zekası,
  • Daha iyi iletişim becerisi ve sosyal zeka,
  • Davranışsal problemleri en aza indirir,
  • Gelişme güçlüğüne karşı etkiler,
  • Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (ADHD) risklerini düşürür,
  • Otizm ve beyin felci riskini azaltır.

 

Omega-3 eksikliği düşük zekâ, zayıf gözler ve birçok sağlık problemi riskinde artışa sebep olur.

 

Gebelik döneminde doktorunuza danışmayı ihmal etmeyiniz.

Regl ağrılarının hafiflemesine yardımcı olur

Alt karın ve pelviste ortaya çıkan ve sırttan uyluklara kadar yayılan bu ağrılar, yaşam kalitesini ciddi şekilde düşürür. Düzenli Omega-3 kullanımı kadınların ağrılarında hafifleme sağlar. Bir akademik çalışmada, Omega-3’ün şiddetli regl ağrısı tedavisinde kullanılan ilaçlardan daha etkili olduğu saptanmıştır.

Çocuklarda astımın etkilerini azaltır

Nefes darlığı ve öksürük gibi belirtileri olan astım hastalığı, kronik bir akciğer rahatsızlığıdır. Şiddetli astım atakları, akciğerlerin şişmesi veya iltihaplanması gibi tehlikeli sonuçlar doğurabilir.

 

Çocuk ve genç yetişkinlerde yeterli dozda ve düzenli Omega-3 alımının astım riskini azalttığı kanıtlanmıştır.

Çocuklarda hiperaktivite bozukluğu belirtilerini azaltır

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (ADHD) olan çocuklar, odaklanmakta zorlanır. Çok hareketlidirler ve düşünmeden hareket ederler. Hiperaktivite bozukluğu olan çocukların Omega-3 yağ asidi seviyeleri, diğer çocuklara göre daha düşüktür.

Omega-3 yağ asitleri, odaklanmayı sağlayarak çocukların görevlerini tamamlama yeteneğini artırır. Aynı zamanda, dürtüsel olarak ortaya çıkan huzursuzluk ve saldırganlık gibi davranışları azaltır.

Kansere karşı koruyucu görev üstlenebilir

En büyük sağlık problemlerinden biri olarak karşımıza çıkan ve günden güne yaygınlaşan kanser vakaları, günümüz dünyasının önde gelen ölüm nedenlerinden. Uzun süredir, Omega-3’ün kansere karşı koruyucu görev üstlendiğine dair çalışmalar yapılıyor.

 

Düzenli ve yeterli Omega-3 alan kişilerin kolon kanserine yakalanma ihtimalinin %55 oranında daha az olduğu kanıtlandı. Tüm bunlara ek olarak, kadınlarda meme kanseri, erkeklerde ise prostat kanseri riskini düşürdüğüne dair çalışmalar devam ediyor.