EPA DHA’ya karşı – farkı anlayın

EPA ve DHA, vücutta farklı görev ve eylemleri bulunan, önemli omega-3 türleridir. Yağ gereksinimlerimiz yaşam boyu değişiklik gösterir. Omega-3’ün terapötik kullanımı, farklı koşullara ve sağlık sorunlarına göre farklı seviyelerde EPA ve DHA’nın belirli oranlarını içerir.

En çok duyduğumuz iki temel omega-3, uzun zincir yağ asitleri EPA (eikosapentaenoik asit) ve DHA (dokosahekzaenoik asit)’dır. Bu yağlar, yağlı balıklarda ve deniz ürünlerinde bulunur, yosunlarda az miktarda DHA bulunur. Belirli bir sağlık sorunu veya durumu için beslenme desteği istiyorsanız, EPA ve DHA arasındaki farkı ve vücudun bunları nasıl abzorbe ettiği ve kullandığını anlamak önem taşır.

1950’lerde balık yağının birçok sağlık yararı sağladığı ve bu faydaların omega-3 adı verilen bir tür çoklu doymamış yağa atfedilebileceği ilk keşfedildiğinden beri bu önemli besinler üzerinde muazzam miktarlarda araştırma yapılmıştır. Omega-3 üzerine yapılan bunca araştırmaya rağmen, EPA ve DHA’nın kendi başlarına nasıl birer etki sağladığı, yalnızca son yıllarda (son 15 yıl içinde) anlaşılmıştır. Araştırmacılar artık EPA ve DHA’nın etkilerini artık genel Omega-3 etiketi altında birlikte değil, birbirinden bağımsız maddeler olarak inceliyorlar.

Yaşam evreleri sırasında EPA ve DHA: Hangisi ve ne zaman?

EPA ve DHA için gereksinimlerimiz yaşam boyunca değişmektedir ve bu nedenle diyetimizde her yağ asidinin optimal miktarı da artmaktadır.

Çocuklar büyüme ve gelişme için DHA’ya gereksinim duyarlar ve anne karnındaki büyüme sırasında beyin, CNS ve retina gelişimi, DHA’nın yeterli miktarda sağlanmasına dayanır. Bu nedenle kadınlar, hamile kaldıklarında diyetlerinde DHA’ya dikkat etmeli ve emzirmeyi bırakana kadar almaya devam etmelidir. Çocuklar okula başladıkları ana kadar DHA’ya ihtiyaç duymaya devam ederler, bu nedenle beş yaşın altındaki çocuklar omega-3 takviyesi alırsa, bu takviyeler DHA içermelidir. Saf EPA veya yüksek EPA omega-3’ün kognitif fonksiyonunu desteklemek bakımından en etkilisi olduğu belirtilen gelişimsel sorunları olan çocuklar bundan istisnadır. Mümkünse, dengeli bir EPA ve DHA alımını desteklemek için hala, yağlı balıklar gibi doğal yoldan elde edilmiş omega-3 kaynaklarını tavsiye ediyoruz.

“EPA seviyeleri, herkes için aynı düzeyde gereklidir ve ergen ve yetişkinlerde düşük EPA seviyeleri depresyon, disleksi ve dispraksi, kalp sorunları, eklem ve kemik koşulları ve MS ve Parkinson gibi nörodejeneratif hastalıklar da dâhil olmak üzere zihinsel sağlık sorunlarının gelişimi ile güçlü bir şekilde ilişkilidir.”

Beş yaşından sonra, beyin ve CNS gelişimi azalmaya başlar ve vücudun DHA ihtiyacı azalır. Çalışmalar, EPA’nın çocukluk davranışı ve akademik performansın yanı sıra odaklanma, dikkat ve saldırganlığı azaltma konusunda yardımcı olabileceğini gösterdiği için, diyette EPA’yı artırmak için iyi bir zamandır. Kuru cilt durumları, astım ve alerjiler çocuklarda da yaygındır ve bu zamanda EPA’nın iyi seviyeleri bu sorunlara bağlı enflamasyonu azaltmaya yardımcı olabilir.

5 ila 65 yaşları arasında, vücudun ihtiyaçlarının çoğunluğu; EPA zengini yağlar ve balık, deniz ürünleri, organik yeşillikler ve otlatılmış hayvansal ürünler kullanılarak karşılanabilir. Aynı şekilde EPA seviyelerinin sürekli olarak yüksek tutulması gerekir ve ergen ve yetişkinlerde düşük EPA seviyeleri, depresyon, disleksi ve dispraksi, kalp sorunları, eklem ve kemik koşulları ve MS ve Parkinson gibi nörodejeneratif hastalıklar ve aynı zamanda zihinsel sağlık sorunlarının gelişimi ile güçlü bir şekilde ilişkilidir. EPA ayrıca genlerimizi ve hücre döngüsünü korur, aynı zamanda strese karşı tepkimizi düzenlemeye yardımcı olur, bu nedenle yetişkin yaşamı boyunca yeterli EPA alımı, bir dizi kronik hastalığın önlenmesine yardımcı olabilir.

İlerleyen yaşlarda, bilişsel işlev ve beyin hasarları sorun yaratabilir. Bir kez daha belirtmek gerekirse, yüksek EPA düzeylerinin sürdürülmesinin, bilişsel gerileme ve demans gelişimi ve kötüleşme riskini azalttığı gösterilmiştir. Bununla birlikte, Demans veya Alzheimer tanısı konulmuş birini tanıyorsanız, beyinleri çoktan hasar görmüştür ve yapısal desteğe ihtiyaç duymaktadır. Bu noktada, DHA yeniden önem kazanır ve 250 mg DHA içeren yüksek EPA ürünü almak da beyin dokusunda daha fazla kayıp olmasını önlemek için önemlidir.

Her zaman saf ve taze
Norveçlilerin balık yağları alanında uzun zamana dayanan tecrübesiyle, EPA ve DHA açısından zengin, yüksek kaliteli bir omega-3 takviyesi için ne gerektiğini biliyoruz.
1 aylık paket 149,00 ₺
Hemen al